Funktion af viskokobling

Tore, 10/8-2007

 

 Tegninger fra http://www.kfz-tech.de/ViskoluefterZ.htm

 

 

Funktionsprinzip einer Visko-Lüfterkupplung - größeres Bild durch Anklicken!

 

Kold motor.

Bimetalfjeder er lige og er ikke i stand til at påvirke åbningspalen (korte sorte vandrette pal).

Olien (grøn) forbliver i forrådskammeret (til venstre).

Uden olie i friktionskammeret (til højre) er koblingen svag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Funktionsprinzip einer Visko-Lüfterkupplung - größeres Bild durch Anklicken!Varm motor.

Bimetalfjeder bøjer sig let og påvirker åbningspalen, således at der flyder olie fra forrådskammeret over i friktionskammeret. Afhængig af temperaturen bøjer bimetalfjederen mere eller mindre, og der flyder mere eller mindre olie over i friktionskammeret. Koblingen låser altså kraftigere, jo varmere bimetalfjederen bliver.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Funktionsprinzip einer Visko-Lüfterkupplung - größeres Bild durch Anklicken!For varm motor.

Bimetalfjederen bøjer sig maksimalt, og friktionskammeret fyldes helt med olie. Koblingen er nu maksimalt låst.